Sportdrycker eller inte Sportdrycker

Sportdrycker

När man spelar racketsport, springer eller utövar någon annan form av ansträngande fysisk aktivitet och man har gett järnet – kan det vara fysiskt utmattande. Och stundtals kan man behöva fylla på med något annat än bara vatten. Idag finns det en uppsjö varianter och alternativ av sportdrycker. En del marknadsförs som rena mirakelkurerna och energiåterhämtningens livselixir på flaska eller burk. Det är bara att dricka och man återfår kraften igen. Sponsorskapet av sportdrycker är idag enormt stort. En av Sveriges största fotbollsspelare förekommer i reklam och genom marknadsföring för en sportdryck. Vilket även har blivit en officiell sportdryck för svenska fotbollsförbundet.

Socker eller Socker

Majoriteten av alla sportdrycker innehåller någon typ av socker – vanligt socker, fruktsocker eller aspartam är vanligt förekommande. Många produkter som saluförs som sockerfria är ofta sötade med aspartam. Socker tas snabbt upp av kroppen och ger därav snabb energi. Nackdelen med socker är att man snabbt blir trött igen efteråt och måste fylla på med nytt socker. Och socker i all ära ger energi – dock är det inte hälsosamt om sportdrycken innehåller för höga sockerhalter. Egentligen blir sportdrycken en läskedryck under annat namn – om den innehar en alldeles för hög sockernivå. Läs vad som står på innehållsförteckningen innan du köper är det generella rådet oavsett märke.

Koffein som energi

Det finns förstås sportdrycker innehållandes koffein. Och det har en uppiggande effekt som faktisk sitter i långt längre än vad socker i sig gör. Man vet en del idrottare som har med sig iskaffe i termos och dricker för att få i sig uppiggande koffein under matcher eller träningar. Problemet är att det är vätskedrivande och det kan bli en del toalett besök.

Pigga proteiner

En hel del sportdrycker innehåller aminosyror och proteiner – detta är främst för att minska muskelnedbrytningen och ger sällan något direkt energipåslag. Dock kan det vara bra att dricka en sportdryck innehållandes magnesium och aminosyror om man belastat muskler hårt vid träningen.

Eller bara vanligt vatten

Törstsläckaren nummer ett! Gratis, gott och ett måste. Man kan klara sig genom alla typer av fysiska aktiviteter utan sportdrycker – men inte utan vatten.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *